۱۳۸۹ فروردین ۳۰, دوشنبه

دکتر شجاع الدین شفا نویسنده و مترجم برجسته معاصر درگذشت



استاد شجاع الدین شفا در سال 1297 شمسی در شهر قم متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در قم و تهران به پایان رساند و از دانشگاه تهران در رشتۀ ادبیات فارسی لیسانس گرفت و سپس برای ادامه تحصیل به بیروت و پاریس رفت.در سال 1320 به تهران بازگشت و سال بعد در اداره کل تبلیغات و رادیو مشغول کار شد. در همین سالها به اتفاق تنی چند از همفکرانش حزب میهن پرستان را تشکیل داد و روزنامه ای را نیز با همین اسم منتشرکرد که سرمقاله های آن همیشه به قلم او بود.در زمانی که حسین علا وزیر دربار بود، شجاع الدین شفا به وزارت دربار منتقل شد و در سال 1338 به معاونت فرهنگی وزیر دربار منصوب گردید. برگزاری جشن دو هزار پانصد ساله و تغییر تاریخ هجری شمسی به تاریخ شاهنشاهی از ایده های شجاع الدین شفا بود. پس از انقلاب نیز مانند بسیاری از دولتمران سابق ایران درخارج و در شهر پاریس اقامت گزید.زندگی شجاع الدین شفا را بنا به گفتۀ خود او به سه دوران متمایز می توان تقسیم کرد:1- دوران جوانی او که بیشتر صرف ترجمۀ آثار بزرگان ادب جهان گردید که مجموع ترجمه های او یکی از گنجینه های پر ارزش فرهنگ و ادبیات ایران محسوب می شود. از جملۀ این ترجمه ها، کمدی الهی دانته، دیوان شرقی گوته، اشعار بایرن، نغمه های شاعرانه لامارتین، اشعار ویکتور هوگو، ترانه های بیلی تیس، بهشت گمشده جان میلتون و دهها اثر جاودان غرب را شامل می گردد.2- دوران میانسالی و پختگی وی خدمت او در دربار پادشاه ایران بود که به قول بسیاری شجاع الدین شفا فرهنگ و ادبیات ایران را به دربار برد. حاصل این دوران خدمت او در دربار پادشاه، پروژه کتابخانه پهلوی بود که اگر به ثمر می رسید، از جملۀ یکی از بزرگترین کتابخانه های دنیا به حساب می آمد. علاوه بر آن با برنامۀ جشن های دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی ایران که به پیشنهاد او برگزار شد، صدها مقاله و رساله و کتاب به زبان های مختلف دنیا در بارۀ فرهنگ و تمدن ایران در سرتاسر جهان نوشته و منتشر گردید که تا آن تاریخ در دنیا بی سابقه بوده. مهمتر از همه جمع آوری مجموعۀ «جهان ایران شناسی» بود که نخستین جلد آن در ایران انتشار پیدا کرد و دومین جلد آن که مربوط به اسپانیا بود به زبان اسپانیایی و فارسی در خارج از کشود چاپ شد.3- دورن سوم زندگی استاد شفا، پس از انقلاب ایران از همان سالهای اول با نوشتن کتاب « ایران در چهار راه سرنوشت» آغاز گردید. در پی آن نیز به ترتیب با کتابهایی مانند، توضیح المسائل(از کلینی تا خمینی)، در پیکار اهریمن، جنایت و مکافات، تولدی دیگر، پس از هزار و چهار صد سال، حقوق بشر، قانون بیضه و بمب اتمی ادامه داشت و همزمان نیز دهها مقاله و رساله از ایشان در نشریات خارج از کشور منتشر گردید.استاد شجاع الدین شفا پیش از در گذشت خود مشغول آخرین بازدید و آماده کردن کتاب تازۀ خود بود که تصمیم داشت به زودی آن را منتشر کند.سوابق اداری شجاع الدین شفا:- معاون وزیر دربار شاهنشاهی - سفیر بین المللی ایران در امور فرهنگی - رئیس کتابخانه ملی پهلوی- دبیر کل انجمن بین المللی ایران شناسی. سمت های افتخاری· دکتر افتخاری ادبیات دانشکده رُم · دکتر افتخاری تاریخ دانشگاه مسکو · عضو وابسته آکادمی سلطنتی تاریخ اسپانیا · عضو وابسته آکادمی هامر پورگشتال اتریشاستاد شفا در یک ماه گذشته دو بار به علت بیماری در بیمارستان بستری گردید. و در بار دوم بی آنکه نتیجۀ مثبتی از معالجات خود بگیرند، به درخواست شخصی روز چهار شنبه چهاردهم آوریل به خانه اش منتقل و صبح شنبه هفدهم آوریل در منزل خود در گذشت.

هوشنگ معین زاده

۱۶ نظر:

مسعود گفت...

درود

بزرگمهر خییییییییلی حالم گرفته شد. درست تو روزهایی که نخستین سالروز درگذشت رضا فاضلی بود دکتر شفا در گذشت. مگه چند سال یک بار کسی مانند شجاع الدین شفا در بین یک ملت به دنیا میاد؟

یادش گرامی

ساقی گفت...

بسیار اندوهگین شدیم از رحلت آن بزرگمرد...
بزرگمهر جان پست قبلیت مثل اینکه مشکل داره. نوشته هات درست به نمایش در نیومدن.یه چک بکن و درستش کن.البته اگه ایراد از سیستم من نباشه.

سارا شمس ( سمیرا نصیری ) گفت...

با درود و احترام

به سلامتی‌ وبلاگ شمارهٔ ۷ من در ایران فیلتر شده.

لطفا لینک آن را اصلاح کنید.


http://www.rahrovaneraheakbar-m8.blogspot.com/

نوشین گفت...

مقایسه خصوصیات اخلاقی آریائی ها با نژاد سامی (اعراب):

اسلام یک دین سامی است و لذا بسیاری از خصوصیات قوم سامی را دارا است.
این خصوصیات که حاصل شرایط جغرافیائی / تاریخی و اقتصادی –اجتماعی قوم سامی است – در فرهنگ و هنر و دین آنان نیز تبلور یافته است.
قوم سامی: عموما" قومی تند و زود خشم و حساس و تیز است....
بروزم

شاهکار آریایی گفت...

یادش گرامی باد
به افتخار روز سعدی تحفه باب دندان برایتان گذاشته ام

نوشین گفت...

چرا کوروش را ستایش میکنم؟:
بروزم

مریم گفت...

بزرگمهر عزیز
درگذشت پروفسور شجاع الدین شفا به قدری متاثرم ساخت که تا ساعاتی در بهت و حیرت فرو رفتم. ایشان گرچه از مرز نود سالگی عبور کرده بودند اما چنین متفکران بزرگی اگر صدها سال زندگی کنند باز هم این قابلیت را دارند که طرحی نو ارایه دهند. در نتیجه سفر بزرگ نامانی چون شفا سراسر روح انسان را درگیر غمی فزاینده می سازد.
استاد شفا در کتاب هایش و خصوصن تولدی دیگرش همچنان زنده خواهد بود و نسل های دیگر اندیشه های او را چراغ راه خود خواهند نمود.
یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.
شادزی مهر افزون.

نوشین گفت...

نخست دهم اردیبهشت روز شاخ آب (خلیج) فارس بر تمامی ایرانیان خجسته و همایون باد
به نام نامی شاخ آب (خلیج) همیشگی فارس

لطفا تا دیر نشده اطلاع دهید
کشف مومیائی حسن آباد سنندج بروزم

arianaz گفت...

درود بر روان پاک این بزرگ مرد
به راستی که نبودنش بار گرانی است
بزرگمهر گرامی لینک شما اصلاح شد
پاینده باشید

میهن پرستان گفت...

با درود
آدرس شما تصحیح گردید.
پاینده باشید.
پاینده ایران

مسعود گفت...

درود بزرگمهر

خوب شد تو هم از فیلترینگ در آوردی وبتو. دیروز که میخواستم دوباره دوستانم رو لینک کنم متاسفانه آدرس جدیدت هنوز راه نیفتاده بود.

لینکت رو در هر دو وبم اصلاح میکنم.

پیروز باشی. پاینده ایران

مهدي رفعتي گفت...

درود من برشما
امر شما اطاعت گرديد.پيروز باشيد

سارا شمس ( سمیرا نصیری ) گفت...

http://rahrovaneraheakbar-m8.blogspot.com/2010/05/blog-post_02.html

در انتشار این نامه بکوشید

پان ایرانیست ایران اوکراین گفت...

paiande IRAN
khoshhalam kardin.
shoma ra be peivandhaie tarnamaiam afzudam

مریم گفت...

بزرگمهر عزیز
لینک تارنگار ارزنده تان ویرایش شد.
با آرزوی بهترین ها
مریم

میهن پرستان گفت...

با درود
میهن پرستان به روز شد.
پاینده ایران